Parfumul se adresează direct unuia dintre simţuri, mirosul, dar implicaţiile acţiunii sale merg dincolo de simplul act al detectării unei anumite miresme, schimbând stări de spirit, modificând comportamente, relaxând, motivând, dând încredere ori oferind plăcere

Orice opinii aţi avea despre viaţă şi oricare vă sunt principiile, un parfum rafinat nu vă va încurca niciodată şi nu veţi găsi argumente pentru a-l respinge.

Numărul parfumurilor existente pe piaţă nu este ştiut, probabil, de nimeni. În această aparentă junglă, probabil că mulţi au întrebări, cum ar fi: cum ne alegem parfumul care ne reprezintă când sunt atât de multe opţiuni? Lumea parfumurilor este una fluidă, schimbătoare de la an al an, căci gusturile cumpărătorilor şi campaniile publicitare agresive îşi pun amprenta asupra destinului parfumurilor. Astfel, parfumuri clasice, eterne, dispar ori se refugiază, în puţine exemplare, prin magazinele cu rarităţi, pe când altele, abia apărute pe piaţă, îi răsfaţă pe creatori cu profituri uriaşe.

Vom vorbi în continuare despre universul parfumurilor, încercând să lămurim aspecte fundamentale privind alegerea unui parfum, folosirea acestuia, familiile de parfumuri ori versiunile parfumurilor. De asemenea, spre final, vom face scurte prezentări pentru câteva dintre parfumurile celebre.

Cum alegem un parfum?

Întâi de toate trebuie să vă struniţi un alt simţ, văzul! Nu vă lăsaţi înşelaţi de frumuseţea ambalajului şi coloritul splendid al flaconului. Vă cumpăraţi parfumul pentru mirosul său! Cel mai cunoscut parfum, celebrul No.5 de la Chanel, se vinde în acelaşi flacon pătrat şi în ambalajul simplu, fără zorzoane, din 1921, fără a-i fi pierit aura de rege al parfumurilor.

Pentru a lua contactul cu parfumul, folosiţi cartonaşele ce se află lângă flaconul-tester ori – cel mai bine – aplicaţi-l, în cantitate mică, direct pe piele. Unde pe piele? Acolo unde pulsează sângele mai viguros, la încheietura mâinii. Nu vă repeziţi să-i inspiraţi savoarea imediat, ci aveţi răbdare 10-15 secunde, timp în care dispare izul de alcool care vă poate înşela în privinţa adevăratului miros al parfumului.

Contactul cu pielea va arăta adevărata faţă a parfumului, lămurindu-vă asupra compatibilităţii dintre d-voastră şi parfum. Dacă vreţi să fiţi riguroşi în alegerea parfumului, alegeţi să-l cunoaşteţi aşa cum va fi după ce-l veţi cumpăra, aşa că testaţi-l în condiţii reale! Nu vă frecaţi încheieturile mâinilor, aşa cum vedeţi adesea că fac prin parfumerii domnişoare cochete, pentru că alteraţi bogăţia de arome a parfumului.

Nu încercaţi mai mult de 3 parfumuri unul după altul! Nasul nostru nu poate suporta mai mult, fără a ne juca feste în privinţa adevăratului miros. Dacă sunteţi hotărâţi să încercaţi mai multe parfumuri într-un magazin dedicat, după ce testaţi 2-3, luaţi-vă un răstimp pentru revenirea simţului olfactiv, în care puteţi discuta cu vreuna dintre angajatele magazinului despre ce parfumuri au mai apărut.

Stadiile parfumuluiNotele înalte, notele medii şi notele joase

Există trei stadii prin care trec parfumurile din momentul aplicării până în momentul în care dispar definitiv, stadii denumite: note înaltenote medii şi note joase. Notele înalte ale parfumului sunt resimţite la puţin timp după aplicarea acestuia pe piele. Dar adevărata vrajă a parfumului se dezvăluie în notele sale medii, când personalitatea reală a acestuia devine dominantă. Se poate întâmpla ca prima reacţie la contactul cu un parfum, după aplicarea pe piele, să fie neplăcută, iar peste 20 de minute, când vă întâlniţi din nou cu parfumul, să constataţi că ceea ce vă părea neplăcut a devenit de-a dreptul magic.

Câte parfumuri folosim?

Parfumul nu este ca şi soţul, unul  pe viaţă (măcar în versiunea tradiţională:)). Acesta trebuie adaptat în funcţie de momentul zilei în care vă aflaţi, de anotimp ori de evenimentul la care participaţi. Dincolo de aceste aspecte, nu aveţi niciun motiv serios pentru a deveni prizonierul unui singur parfum. Puteţi avea parfumuri favorite, dar să folosiţi în fiecare zi acelaşi parfum este contraindicat, pentru a fi dulci în exprimare.

Un parfum poate fi folosit vreme de 2-3 ani fără probleme, fără a-şi pierde din calităţile originale, dacă este păstrat în condiţii propice. Nu este foarte pretenţios: să nu fie în lumină (razele Soarelui alterează rapid parfumul), să fie bine închis flaconul şi să fie depozitat într-un loc răcoros ori lângă care să nu fie surse de căldură (deci nu-l aşezaţi deasupra caloriferului, iarna).

Libertatea de a flirta cu un număr nelimitat de parfumuri este garantată, iar dacă resursele financiare vă permit, cumpăraţi numai parfumuri originale. Parfumurile contrafăcute, deşi par că miros la fel cu cele originale, sunt apă chioară, neavând nici cum păstra mirosul original, nici cum vă pune în valoare aşa cum o face originalul. Nu este tot una a folosi un parfum contrafăcut ori un ceas contrafăcut. Dacă în privinţa ceasului contrafăcut, dacă indică în mod corect ora, problema apare numai în conştiinţa d-voastră, în privinţa parfumului lucrurile sunt diferite, căci acesta se adresează simţului olfactiv, iar acesta nu poate fi păcălit.

Versiunile parfumurilor, în funcţie de concentraţie

Versiunea cea mai concentrată, pe care eu nu am găsit-o prin magazinele din România, este extrait, care presupune circa 20-30% parfum, iar restul suspensie alcoolică (fără această suspensie, care are rostul de a fixa parfumul, acesta s-ar volatiliza rapid).

Urmează eau de parfum, care conţine un procent de 10-20% parfum; este mai scump şi este probabil cea mai bună alegere, dacă doriţi ca parfumul să fie cât mai aproape de original, iar durata efectului său să fie maximă.

Vine apoi eau de toilette, ce conţine 4-8% parfum, iar ultima versiune este eau fraîche, cu doar 2-5% parfum. Desigur, în procent neprecizat, urmează parfumurile contrafăcute.

Mai există şi cazul excentric, dar de găsit prin magazinele de parfumuri, numit eau de cologne. Dacă găsiţi eau de cologne pentru o firmă serioasă de parfumuri, cel mai probabil aveţi de a face cu un produs contrafăcut, căci apa de colonie este un produs diferit de parfum, este în fapt o apă înmiresmată cu efect rapid trecător, pe care nu are rost să cheltuiţi prea mult.

Unde se aplică parfumul pe corp?

Înainte de orice trebuie afirmat clar şi răspicat că parfumul nu se aplică pe haine, ci pe piele. Desigur, mulţi au tentaţia să pulverizeze un pic de parfum şi pe haine, gândindu-se că mirosul va rămâne etern pe respectiva bucată de stofă. Numai că parfumul aplicat pe haine, în timp, în special pe hainele care se curăţă mai rar (cum ar fi un sacou), va căpăta un iz de închis şi este posibil să şi păteze.

Unde se aplică, deci, parfumul? Acolo unde se simte pulsul, adică la încheietura mâinii, la cea a braţului, în decolteu ori pe partea interioară a genunchiului. Desigur, nimic nu vă împiedică să pulverizaţi o picătură pe frunte, pe gât ori chiar pe păr. Un îndrăgostit ştie senzaţiile unice pe care i le stârneşte părul bogat şi frumos mirositor al unei tinere femei.

Cât parfum să pulverizăm pe noi?

Aţi întâlnit persoane care poartă parfumul ca o armă, dorindu-le, deci, cât mai departe, căci v-au copleşit cu tăria miresmelor. Aşadar, mai bine mai puţin, decât mai mult. Dar trebuie să cunoaşteţi parfumul, pentru că unele îşi pierd notele înalte mai repede, altele mai domol, unele durează mai mult, altele mai puţin. Dar nu vă îmbăiaţi în parfum; în exces produce efecte contrare celor dorite.

Familiile de parfumuri

Dacă aţi auzit vorbindu-se la parfumerie ori vreuna dintre prietenele mai cunoscătoare a făcut referire la parfumuri florale, fructate ori oceanice, aţi luat contact, fără să ştiţi, cu familiile parfumurilor. Toate parfumurile se încadrează într-o anumită familie, chiar dacă nu există graniţe ferme între acestea. Iată care este clasificarea modernă a parfumurilor, urmând să o detaliem mai jos: parfumuri floraleorientalefructateverziambrate/pădureţe şi parfumuri oceanice.

Parfumurile florale, după cum spune şi numele, au un miros care aminteşte de flori, chiar dacă rezultatul obţinut de maeştrii parfumieri nu îşi are echivalentul în natură, neexistând nicio floare care să miroasă identic cu vreun parfum. Trandafirul şi iasomia predomină în lumea parfumurilor florale, atât pentru că miros minunat, cât şi pentru că o combinaţie a lor dă rezultate foarte bune.

Parfumurile orientale sunt exotice şi misterioase. Deşi au nucleu floral, mirosurile orientale sunt mai grele şi mai opulente. Folosiţi aceste parfumuri toamna şi iarna şi evitaţi-le primăvara şi vara. Dacă la birou aveţi doamne care vă dau afară din încăpere dimineaţa cu parfumul lor, cel mai probabil respectivele folosesc parfumuri grele şi sunt, în puţina lor minte, încântate de persistenţa şi dâra de miros viguroasă pe care o lasă în urmă. O regulă de bun-simţ ne impune să creştem consistenţa parfumurilor odată cu trecerea zilei.

Parfumurile fructate folosesc abundenţa de arome a fructelor, de la struguri, smochine, stafide şi coacăze negre, la papaia, ananas, guava ori lychee. Nu există niciun parfum obţinut numai din esenţă de fructe, dar există parfumuri care se apropie de acest ideal, cum este Ô de Lancôme, cu iz de lămâie ori Baby Doll, produs de Yves Saint Laurent.

La parfumurile verzi cuvântul-cheie este prospeţime, aducând aminte de flori de câmp, pajişti înverzite, văi răcoroase ori izvoare susurând. Această familie de parfumuri a fost inventată de Francois Coty în 1917, care a creat parfumul Chypre.

Parfumurile ambrate/pădureţe devin pe zi ce trece o specie pe cale de dispariţie. Maeştrii francezi foloseau termenul ambră pentru parfumurile pe care le numit astăzi orientale şi termenul lemnos pentru a defini parfumurile pădureţe, conţinând răşini, rădăcini şi scoarţă de arbori mirositori. În 1907 François Coty uneşte cele două familii şi creează parfumul L’Origan, care a devenit foarte popular, declanşând o nouă modă. Unele parfumuri din această familie au făcut un pas mai departe, adăugând ingrediente cu iz de piele, care provine fie din răşina de mesteacăn, fie dintr-un extras de piei tratate, emanând sexualitate.

Parfumurile oceanice au apărut odată cu creaţia celebrului Dune al lui Christian Dior, care a îndrăznit să creeze un nou miros, cel al oceanului combinat cu al nisipului ţărmului de mare ars de soare. Atât de diferit de cele existente a fost noul parfum, încât a creat practic o nouă familie de parfumuri.

În linii mari, parfumurile uşoare sunt cele verzi, cele oceanice şi unele dintre cele fructate şi florale, pe când parfumurile grele sunt cele orientale şi cele ambrate/pădureţe, cu iz de esenţe lemnoase. Cum faceţi diferenţa dintre ele? Regula de bază este folosirea propriului simţ al mirosului; nu o să dea greş. În plus, mai jos o să oferim o listă cu parfumuri celebre şi o să indicăm şi familia din care face fiecare parte. Pe multe dintre parfumuri scrie familia din care fac parte. Desigur, pentru a vă lămuri trebuie să mergeţi la parfumerie şi să testaţi câteva parfumuri din familiile indicate pentru a vă elucida pe deplin.

Cum ştim că un parfum este original ori contrafăcut?

Cred că prima regulă este să vedeţi preţul. Dacă în comparaţie cu ce găsiţi într-o parfumerie consacrată preţul este mult mai mic, atunci cel mai probabil parfumul este contrafăcut. Pentru magazinele online de parfumuri este normal să găsiţi preţuri un pic mai mici, pentru că acestea nu plătesc chiria magazinului ori angajate pentru supraveghere şi vânzare.

Ambalajul spune multe despre parfum. Celofanul ambalajului unui parfum original este subţire, fin, fără încreţituri, fără urme de lipici şi se potriveşte perfect pentru cutia din carton. Dacă este un ambalaj rudimentar, cel mai probabil aveţi de a face cu un produs contrafăcut.

Flaconul în care se găseşte parfumul original este făcut din sticlă de calitate, cu trăsături fine, mici protuberanţe, înscrisuri încrustate pe sticlă etc. Flaconul  unui parfum contrafăcut este de multe ori unul rudimentar, ieftin, creat pentru a fi, nu pentru a încânta.

Există un cod al produsului inscripţionat atât pe cutie, cât şi pe flacon. Verificaţi-i existenţa şi dacă cele două coduri se potrivesc. Existenţa lor nu garantează însă veritabilitatea parfumului. Aceste element de verificare trebuie consolidat cu celelalte măsuri descrise mai sus şi cu cele de mai jos.

Un parfum original are o persistenţă net superioară celui contrafăcut, durând până la 24 de ore. Parfumul contrafăcut se „stinge” după o oră-două.

Un alt indiciu care vă poate ajuta să discriminaţi între un parfum original şi unul contrafăcut este limpezimea lichidului. Dacă în flacon sunt prezente impurităţi, în mod cert aveţi de a face cu un produs contrafăcut.

Un alt indiciu, cel mai relevant în condiţiile în care cunoaşteţi parfumul, este mirosul. Parfumurile contrafăcute au o mireasmă mai înţepătoare şi le lipsesc cele trei stadii. Folosesc alcool de slabă calitate şi din acest motiv este alterat mirosul produsului. Dacă nu cunoaşteţi parfumul, dar după ce l-aţi cumpărat vreţi să vă asiguraţi că este original, puteţi trece pe la parfumerie şi verifica mirosului original.

Dacă doriţi să cumpăraţi online, la primire vă sugerăm să desfaceţi cutia şi să efectuaţi o verificare preliminară chiar atunci, în prezenţa curierului. Dacă nu are legătură firma de la care aţi cumpărat, probabil nu-l va interesa acţiunea dv, dar dacă da, îl puteţi spune că nu doriţi să cumpăraţi un produs contrafăcut.

Ce înseamnă EDT, EDP etc?

Pe site-urile ce vând parfumuri aţi observat, probabil, diverse acronime în explicaţiile sumare privitoare la fiecare parfum. Acestea, regăsite mai jos, sunt indicii privind procentul de ulei de parfum dizolvat în alcool. Iată cum stau lucrurile:

Eau Fraiche (3% ori chiar mai puţin ulei de parfum)
Eau de cologne – EDC (2 – 5% ulei de parfum)
Eau de toilette – EDT (4 – 10% ulei de parfum)
Eau de parfum – EDP (8 – 15% ulei de parfum)
Soie de Parfum (15 – 18% ulei de parfum)
PARFUM (15 – 25% – ulei de parfum – câteodată numit Extract or Extrait)
Perfume oil (15-30% ulei de parfum în ulei, mai degrabă decât în alcool)

O selecţie de parfumuri celebre

Cacharel – Anais Anais: un parfum floral uşor, pe o temă de crini.
Rochas – Femme: un parfum floral fructat, realizat în Parisul anilor 40.
Guerlain – Jardins de Bagatelle: un parfum multifloral, pe bază de magnolii, gardenii, narcise lăcrămioare şi alte flori minunate.
Jean Patou – Joy: un parfum floral ultraintens, cu o poveste interesantă. În 1929, după prăbuşirea bursei de pe Wall Street şi declanşarea Marii Crize, în Franţa Jean Patou a plănuit să creeze cel mai costisitor parfum din lume, dând libertate parfumierului său, spaniolul Henri Almeras, să utilizeze orice ingrediente, în orice cantitate. De ce a acţionat astfel? Pentru a crea un antidot la spaimele financiare ale clienţilor săi… Are ca ingrediente trandafiri bulgăreşti şi iasomie de Grasse şi este considerat unul dintre cele mai ingenioase parfumuri create vreodată.
Guerlain – L’Heure Bleue: un parfum floral, lansat în 1912. A devenit o raritate în zilele noastre, dar este considerat de specialişti unul dintre marile realizări din domeniul parfumeriei.
Christian Dior – Miss Dior: un parfum floral verde, condimentat. Conţine un bogat buchet de trandafiri romantici, iasomie, lăcrămioare, gardenii, garoafe, violete şi altele.
Guerlain – Mitsouko: un parfum floral verde, orientalizat. A fost lansat în 1919, cu doi ani înaintea legendarului no.5 de la Chanel.
Jean Patou – Sublime: un parfum floral fructat. Este un parfum rafinat, care conţine esenţe de fructe, flori şi esenţe de lemn.
Jean Desprez – Bal a Versailles: un parfum floral pădureţ, orientalizat. Este un parfum clasic aristocrat, cu esenţe de trandafiri bulgăreşti şi iasomia de Grasse.
Versace – Crystal Noir: un parfum floral ambrat. Este un parfum extraordinar, reieşit în urma combinaţiei a doar două ingrediente: gardenie şi ambră.
Hermes – Hiris: un parfum floral pudrat. Este un parfum problematic, bazat aproape exclusiv pe irisul florentin. Nu place tuturor, dar nu poate lipsi din galeria marilor parfumuri realizate vreodată.
Alexander McQueen – Kingdom: un parfum oriental pădureţ. Din nou un parfum controversat şi în acelaşi timp celebru, foarte apreciat de specialişti. Are ca ingrediente lemn de santal indian, citrice, trandafiri, iasomie şi altele.
Chanel – No.5: un parfum floral aldehidic. No.5 nu seamănă cu nimic altceva, fiind uşor de recunoscut. Acesta este probabil echivalent cu însuşi conceptul de parfum. Este creat în 1921 şi are încă aceeaşi formulă şi este prezentat în acelaşi ambalaj original şi un pic auster. Celebritatea acestui parfum aduce şi preţuri mari pe rafturile magazinelor de profil.
Guerlain – Samsara: un parfum oriental. Are ca ingrediente lemn de santal şi iasomie, pe lângă trandafiri, narcise şi alte flori.
Guerlain – Shalimar: un parfum oriental voluptos. Este considerat întruchiparea absolută a parfumului oriental.
Giorgio Armani – Acqua de Gio: un parfum floral oceanic. Este un parfum revigorant, dar rafinat, care vine ambalat într-un flacon superb de sticlă givrată cu contururi vag curbate.
Christian Dior – Dune: un parfum floral oceanic. Aşa cum aminteam mai sus, este un parfum revoluţionar, deschizător de drumuri.
Guerlain – Jicky: un parfum floral cu ierburi. Şi-a făcut debutul la sfârşitul secolului al XIX-lea. Este considerat un parfum avangardist, iar impactul său asupra simţurilor este cutremurător, având o prospeţime care garantează buna dispoziţie.
Guerlain – Vetiver: un parfum verde pădureţ. Este un parfum unisex care se bazează pe rădăcinile ierburilor khuskhus, fiind sec, de o tărie incredibilă.

Ştim, nu aţi regăsit în lista de mai sus parfumurile zilei, cele pe care le vedeţi în reclame şi despre care vorbesc prietenii. Majoritatea celor de mai sus nu sunt nici măcar la Sephora. Asta nu înseamnă că parfumurile Gucci, Armani, Givenchy etc. nu sunt spectaculoase. Lista de mai sus reprezintă doar o versiune a celor mai de soi dintre parfumuri şi care au rezistat timpului ori, chiar dacă sunt pe cale să dispară din parfumerii, sunt considerate capodopere nemuritoare ale maeştrilor parfumieri. Pe cele mai multe le puteţi comanda pe FaceStore.ro

Trucuri dezvaluite de parfumieri – cum faci ca mirosul de parfum sa reziste mai mult
Un parfum de calitate are de multe ori un preţ pe măsură, astfel că merită să fie utilizat într-o manieră care să ne permită să ne bucurăm cât mai mu...
Diferenţa între Eau de parfum (EDP) şi Eau de Toilette (EDT)
Care este diferenţa între Eau de parfum (EDP) şi Eau de Toilette (EDT)?...